25 000 DEKRAn akkutestin tulokset
Sähköautojen akut ovat kestävämpiä kuin kuluttajat joskus luulevat
- Esimerkki: Kokemukset sähkötaksilaivastosta Münchenissä, Saksassa
- Käytettyjen sähköautojen markkinat pyörivät akkujen kunnon ympärillä.
- Patentoitu DEKRAn akkutesti tuottaa nopeasti tarkat tulokset
Sähköautojen akut ovat kestävämpiä kuin kuluttajat joskus pelkäävät. Tämän johtopäätöksen DEKRAn asiantuntijat ovat tehneet yli 25 000 akkujen kuntotestistä, jotka on tähän mennessä tehty patentoidulla DEKRAn akkutestausmenetelmällä. Jopa suuremmilla ajokilometreillä suurin osa akuista on edelleen hyvässä kunnossa. Esimerkkinä toimivat Jaguarin sähkötaksit, jotka otettiin käyttöön Münchenissä Saksassa vuonna 2018.
DEKRA testasi tänä vuonna kuusi Jaguar I-PACEa. Vetoakkujen kunto oli 95-97 prosenttia, kun ne olivat ajaneet 110 000-160 000 mailia (180 000-260 000 kilometriä). ”Latasimme ajoneuvoja keskimäärin noin puolitoista kertaa päivässä, emme erityisen hellävaraisesti vaan aina täyteen tehoon, jotta kuljettajat saisivat varmuuden toimintasäteen suhteen. Kokemuksemme sähköajoneuvoista ovat olleet erittäin myönteisiä”, kertoo müncheniläisen mtz-taksiliikenteen toimitusjohtaja Gregor Beiner. ”Akkujen käyttöikä on hyvin, hyvin pitkä, ja erityisesti valmistajien asentamien turvapuskureiden ansiosta niiden kapasiteetti säilyy hyvin pitkään. Siksi olemme jatkaneet tällä tiellä. Nykyään autokannassamme on noin 70 ajoneuvoa, joista runsas kolmannes on eri merkkien sähköautoja. Haluamme sähköistää koko kalustomme vuoteen 2029 mennessä.”
Käytettyjen autojen markkinoilla monet ostajaehdokkaat suhtautuvat edelleen hyvin epäröiden sähköautoihin. ”Monet siirtävät esimerkiksi älypuhelinten akuista saamansa kokemukset sähköiseen liikkumiseen. He ovat kokeneet mobiililaitteiden akkukapasiteetin vähenevän tuntuvasti jo muutaman vuoden jälkeen ja pelkäävät samaa vaikutusta sähköajoneuvojen kohdalla”, sanoo DEKRA:n varatoimitusjohtaja ja ajoneuvojen huolto-osaston johtaja Christoph Nolte. ”Kokemuksemme akkutestistä osoittaa huomattavasti pidempiä käyttöaikoja. Kaiken kaikkiaan ajoakut ovat erittäin hyviä. Jopa suuremmilla ajokilometreillä löydämme useimmissa tapauksissa yli 90 prosentin kunnon.”
On kuitenkin myös poikkeavia lukuja. Ajotyylistä, ilmastosta ja latauskäyttäytymisestä riippuen sähköajoneuvon ajoakku voi vanheta eri tahtiin. Koska se on koko ajoneuvon kallein komponentti, se vaikuttaa ratkaisevasti käytetyn sähköauton arvoon. Siksi luotettavat tiedot akun kunnosta ovat ratkaisevan tärkeitä käytettyjen autojen markkinoiden toimivuuden kannalta.
DEKRAn akkutesti tarjoaa tarkkaa tietoa vertaansa vailla olevalla nopeudella.
Patentoitu DEKRAn akkutesti, jota tarjotaan monissa maissa, on tällä hetkellä saatavilla noin 130 eri ajoneuvomallille. Menetelmässä todetaan 15 minuutissa tarkasti akun kunto staattisella testillä ja lyhyellä kiihdytysajolla, jonka pituus on noin 50-100 metriä (150-300 jalkaa). Tämä perustuu yksittäisten ajoneuvomallien niin sanottuun parametrointiin, jossa uusi akku kuormitetaan ja arvioidaan laajojen koeajojen aikana erilaisissa olosuhteissa.
”Näin luodaan eräänlainen koordinaattitaso, jonka avulla järjestelmämme analysoi ja arvioi todelliset mittaukset testin aikana”, Christoph Nolte selittää. ”Tuloksena on lausunto akun kunnosta, jota mikään muu markkinoilla oleva menetelmä ei tarjoa samalla nopeudella ja tarkkuudella.”
DEKRAn asiantuntijat kehittävät parhaillaan testimenettelyä, joka ei edellytä lainkaan ajamista. Ajatuksena on mitata akun kuntoa, kun akkuun kohdistetaan kiihdytyksen sijasta lyhyt latausprosessi. ”Haluamme tuoda tämän seuraavan sukupolven testimenettelyn markkinoille asteittain eri ajoneuvomalleille tulevan vuoden aikana. Silloin koko prosessi on entistäkin helpompi kuin se on jo nyt”, DEKRAn asiantuntija Nolte sanoo. Lisätietoja osoitteessa https://dekra-katsastus.fi/akkutesti/
Tiettyjen asiakasryhmien erityistarpeita varten, joille riittää alkuperäisen laitevalmistajan tietojen lukeminen ajoneuvon kunnosta, DEKRA:n palvelua, joka tekee juuri näin, ollaan parhaillaan ottamassa käyttöön kaikkialla Euroopassa.