Jubilee Signet
Hanomag 1932
Vuodesta 1925

DEKRAn historia

DEKRA:n historia alkaa autosta: Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V. (Saksan moottoriajoneuvojen valvontayhdistys) perustettiin vuonna 1925 Berliinissä. DEKRA on varmistanut turvallisuutta siitä lähtien. Aluksi huomio keskittyi tekniseen turvallisuuteen – pääasiassa autoteollisuudessa. Nyt DEKRA on suurimpana pörssinoteeraamattomana asiantuntijaorganisaationa laajentanut toimintaansa moniin eri osa-alueisiin jokapäiväisessä elämässä ”tiellä, töissä ja kotona”. Analogisen toiminnallisen turvallisuuden lisäksi DEKRA on sitoutunut täysin digitaaliseen turvallisuuteen verkottuneessa maailmassa – viidellä mantereella. Turvallisuudella ei nimittäin ole rajoja. Tutustu DEKRA:n historiaan ja viime vuosien tärkeimpiin virstanpylväisiin interaktiivisessa aikajanassa.

1925–1929

Vuonna 1924 teollisuusmies Hugo Stinnes kehitti idean vapaaehtoisesta moottoriajoneuvojen teknisestä valvontapalvelusta. Idea toteutui 30. kesäkuuta 1925, kun Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein (Saksan moottoriajoneuvojen valvontayhdistys) perustettiin Berliinissä. Yhdistyksen tavoitteena on tukea jäseniään, kuten rahtiliikennöitsijöitä, kaikilla autoihin liittyvillä tiedoilla. Stinnes ei ehtinyt nähdä ideansa toteutumista, sillä hän kuoli huhtikuussa 1924. DEKRA:n ensimmäisiin palveluihin kuuluvat tekniset testit ja neuvonta jäsenille. Jo tässä varhaisessa vaiheessa laaditaan myös ensimmäiset arvioinnit tuomioistuimille ja vakuutusyhtiöille.

1930–1935

Vuonna 1930 DEKRA ylläpitää jo 79 tarkastusasemaa ja 52 arviointikeskusta ajoneuvojen arvioitujen arvojen määrittämiseksi. Kansallissosialistien noustua valtaan vuonna 1933 DEKRA noudattaa tietoisesti neutraalia linjaa kansallissosialistista valtiota ja natsipuolueita kohtaan tohtori Kurt Möhringin johdolla.

1936–1938

Vuodesta 1936 lähtien DEKRA ei voi enää säilyttää puolueettomuuttaan kansallissosialistista hallintoa kohtaan ja joutuu järjestäytymään valtion valvonnassa olevaan ammattijärjestöön Reichsverkehrsgruppe Kraftfahrgewerbe (Reichin moottoriajoneuvoteollisuuden liitto). Vuonna 1938 tieliikennelakiin lisätään 29 §: Rekisteröintiviranomaiset voivat määrätä ajoneuvot tarkastettaviksi – erityisesti niiden sotilaskäyttökelpoisuuden osalta.

1939–1945

Toisessa maailmansodassa suurin osa DEKRA:n insinööreistä kutsutaan Wehrmachtiin (Saksan armeija). Vuodesta 1942 lähtien tilausten painopiste siirtyy ajoneuvojen tarkastuksista vahinkojen ja korjausaikojen arviointiin.

1946–1953

Toisen maailmansodan jälkeen entiset DEKRA-insinöörit jatkavat yrityksen toimintaa vuonna 1946. Stuttgartista tulee uusi pääkonttori. Vuonna 1951 käyttöön otetun ajoneuvojen päästötarkastuksen jälkeen DEKRA hakee tunnustusta ”muuna elimenä” (instituutiona, joka ei ole hallinnollisessa mielessä viranomainen, mutta jolla on laillinen valtuutus osallistua lakien täytäntöönpanoon ja julkisten palvelujen tarjoamiseen). Tunnustus myönnetään vuonna 1953. Neljä vuotta myöhemmin DEKRA saa ”laajennetun tunnustuksen”, joka vapauttaa DEKRA:n jäsenet velvollisuudesta alistua virallisesti tunnustetun asiantuntijan tarkastukseen.

1954–1959

Vuonna 1954 DEKRA perustaa "suurten ajoneuvokantojen omistajien työryhmän" parantaakseen ajoneuvokantojen turvallisuutta ja tehokkuutta. Samana vuonna DEKRA:n onnettomuuksien arviointiosasto aloittaa toimintansa. Asiantuntijat voivat hyödyntää pitkäaikaisesta työstä ajoneuvojen arvioinnin ja arvostuksen alalla hankittua osaamista. Vuonna 1956 DEKRA:n pääkonttori Stuttgartissa saa oman hallintorakennuksen osoitteeseen Heinrich-Baumann-Straße 1-3. Vuotta myöhemmin DEKRA:n liikevaihto ylittää miljoonan rajan ja työntekijämäärä on 60.

1960–1964

Vuonna 1960 tulee voimaan tarkistettu versio tieliikennelain 29 §:stä: rekisterikilpeen kiinnitettävä virallinen tarkastustarra otetaan käyttöön. DEKRA:n jäsenet saavat tarran suoraan DEKRA:lta. DEKRA:n tunnustamisen valvontayksiköksi DEKRA:n asiantuntijat ovat toimineet virallisesti tunnustettuina asiantuntijoina vuodesta 1961 lähtien, ja DEKRA:n pääajoneuvotarkastukset ovat avoimia kaikille. Vuonna 1964 DEKRA ottaa käyttöön ensimmäisen IT-järjestelmän, IBM 421:n.

1965–1969

Lehdistö- ja tiedotusosasto perustetaan vuonna 1965, ja vuotta myöhemmin julkaistaan ensimmäinen numero työntekijöille suunnattua oho-lehteä. DEKRA-kuljettajatuet tarjoaa ammattikuljettajille jatkokoulutusta vuodesta 1967 lähtien. Vuonna 1968 onnettomuustutkimukset tehdään ensimmäistä kertaa tietotekniikan avulla. Samana vuonna DEKRA:n liikevaihto nousee 12 miljoonaan ja työntekijöiden määrä 355:een.

1970–1975

Vuodesta 1973 lähtien DEKRA:n jäsenille on jaettu tietoa ATV. Auto, Technik, Verkehr (auto, tekniikka, liikenne) -lehdessä. Samana vuonna luodaan ammattikuljettajien työnkuvaus ja DEKRA aloittaa kuljettajien koulutuksen. Vuonna 1974 perustetaan Wartissa DEKRA Akademie, joka toimii kasvavan koulutuksen ja ammatillisen kehityksen tarjonnan koulutuskeskukseksi. Myös DEKRA:n pääkonttori Stuttgartissa kasvaa tasaisesti: vuonna 1975 aloitetaan uuden pääkonttorin rakentaminen Schulze-Delitzsch-Straßeen Stuttgart-Vaihingeniin.

1976–1979

Vuonna 1978 perustetaan onnettomuustutkimusosasto. Asiantuntijoiden työ perustuu onnettomuuksien arviointiin ja sisältää tietokannan liikenneonnettomuuksien arviointia ja törmäystestien suorittamista varten. Vuonna 1978 solmittu sopimus BMW:n kanssa antaa DEKRA:n insinööreille mahdollisuuden suorittaa ajoneuvotarkastuksia suoraan autonvalmistajan sopimuskorjaamoissa. Yrityksen oma tarkastusasemaverkosto laajenee edelleen: vuonna 1979 DEKRA:lla on 51 tarkastusasemaa koko Saksan liittotasavallassa.

1980–1985

Vuonna 1980 DEKRA saa akkreditoidun ”laitteiden turvallisuuden tarkastuskeskuksen” statuksen. Ajoneuvojen tarkastusten lisäksi tärkein toiminta-alue on arviointi. Vuonna 1981 DEKRA:n jäsenmäärä nousee ennätykselliseen yli 59 000 jäseneen. Vuonna 1984 DEKRA tarjoaa tarkastus- ja arviointipalveluja 10 000 yhteistyökumppanin korjaamossa. Vuodesta 1985 lähtien DEKRA:n asiantuntijat ovat tarkastaneet myös lasten leikkikenttien turvallisuutta.

1986–1989

DEKRA France SAS:n kautta DEKRA tarjoaa vuodesta 1988 lähtien ajoneuvotarkastuksia ensimmäistä kertaa naapurimaassa. Vuonna 1989 DEKRA osallistuu Saksan Touring Car Championship -kilpailuun, ja DEKRA:n tekniset tarkastajat varmistavat ajoneuvojen turvallisuuden alusta lähtien. Samana vuonna Eurotruck esittelee tulevaisuuden tutkimuksena teknisiä mahdollisuuksia, kuten etäisyysantureita, ja matkustaa ympäri Eurooppaa DEKRA:n lähettiläänä. Vuonna 1989 DEKRA on 3 000 työntekijän ja 62 toimipisteen yritys, jonka liikevaihto on 441 miljoonaa Saksan markkaa, ja se on kasvanut suureksi palveluyritykseksi. Vielä Itä-Saksan hallituksen alaisuudessa DEKRA saa tehtäväkseen Kraftfahrzeugtechnische Amt (KTA, moottoriajoneuvovirasto) palvelut, mukaan lukien ajoneuvojen katsastukset ja ajokokeet.

1990–1994

Vuonna 1990 vastaperustettu DEKRA AG ottaa haltuunsa DEKRA e.V.:n operatiivisen liiketoiminnan. Uusiin Saksan osavaltioihin perustetaan 27 uutta DEKRA-toimipistettä. Vuotta myöhemmin DEKRA ETS laajentaa DEKRA:n palvelutarjontaa laadunhallintaan, tekniseen turvallisuuteen, materiaalitestaukseen ja rakentamiseen. Neumünsterin törmäyskeskus tarjoaa DEKRA:n tutkimukselle uusia mahdollisuuksia liikenneturvallisuuden alalla. Vuonna 1993 DEKRA ryhtyy Michael Schumacherin sponsoriksi, ja DEKRA-logo ilmestyy kaikkiin medioihin. Samana vuonna DEKRA Umwelt lanseeraa erilaisia ympäristönsuojelupalveluja, kuten ilmanpäästöjen mittauksen ja työturvallisuusneuvonnan, ja osallistuu ajoneuvojen katsastuksen yksityistämiseen Tšekin tasavallassa. Vuotta myöhemmin DEKRA laajentaa toimintaansa Euroopassa Puolaan ja Venäjälle. Vuonna 1994 konsernin liikevaihto ylittää miljardin Saksan markan. Liikevaihdon kasvun vetureina ovat ajoneuvojen katsastukset, arvioinnit ja koulutuspalvelut.

1995–1999

Vuodesta 1996 lähtien DEKRA:n palveluihin on kuulunut tuotteiden ja laatujärjestelmien sertifiointi. Vuodesta 1997 lähtien DEKRA on ollut läsnä Italiassa ja Unkarissa. Vuonna 1998 aiemmin itsenäisesti Euroopassa toimineet vahinkokorvausyritykset yhdistyvät osaksi DEKRA-vahinkokorvausverkostoa. 1990-luvun loppuun mennessä DEKRA-yritykset ovat läsnä useimmissa EU-maissa – ajoneuvotarkastusten, arviointien, vahinkokorvausten ja laadunvarmistuksen parissa. DEKRA on aktiivinen myös tulevaisuuden Internet-markkinoilla FairCar-autokauppapaikan kautta.

2000–2004

Vuodesta 2000 lähtien DEKRA Arbeit on auttanut yrityksiä ja työntekijöitä löytämään toisensa. DEKRA Industrial perustettiin vuotta myöhemmin. Vuonna 2003 DEKRA avasi teknologiakeskuksensa Lausitzin EuroSpeedway-moottoriradalla, jossa on huippumoderni mittaus- ja testauslaboratorio. Samana vuonna DEKRA ja Saksan jalkapalloliitto (DFB) allekirjoittivat sopimuksen Bundesliigan erotuomareiden sponsorointista. DEKRA on sponsoroinut Formula 1 -kuljettaja Nico Hülkenbergia vuodesta 2004 lähtien.

2005–2009

NORISKO:n hankinnalla vuonna 2005 DEKRA laajentaa merkittävästi teollisuuden tarkastuspalveluitaan. DEKRA-jäsenten lehti ”ATV. Auto, Technik, Verkehr” muuttuu nimeksi ”trans aktuell”. Vuodesta 2007 lähtien uusi DEKRA-sinetti yhdistää kaikki olemassa olevat DEKRA-laatumerkit ja on siitä lähtien ollut erottuva laatumerkki, jota käytetään yritysten ja tuotteiden tunnistamiseen, jotka täyttävät todennettavissa olevat turvallisuus-, laatu- ja kestävyysvaatimukset. Vuonna 2009 DEKRA ostaa brasilialaisen arviointiasiantuntijan Volchin. DEKRA ostaa myös Alankomaissa pääkonttoriaan pitävän KEMA Qualityn, joka on maailmanlaajuinen toimija tuotetestauksessa ja sertifioinnissa.

2010–2014

Vuonna 2010 DEKRA AG ottaa käyttöön eurooppalaisille julkisyhtiöille tarkoitetun oikeudellisen muodon Societas Europaea (SE). Vuotta myöhemmin DEKRA avaa Aasian pääkonttorin Shanghaissa. Vuonna 2013 DEKRA laajentaa ajoneuvotarkastusliiketoimintaansa kansainvälisesti ja ostaa osuuden Uuden-Seelannin markkinajohtajalta Vehicle Testing New Zealand (VTNZ). Etelä-Afrikassa DEKRA vahvistaa teollisuusliiketoimintaansa ostamalla Raysonicsin, joka on markkinajohtaja materiaalien rikkomattomassa testauksessa. Vuonna 2014 DEKRA laajentaa rautatiealan palveluitaan ostamalla alankomaalaisen Plurel B.V.:n.

2015

Vuonna 2015 DEKRA juhlii 90-vuotista taivaltaan ja asettaa seuraavan kymmenen vuoden tavoitteekseen tulla globaaliksi kumppaniksi turvallisen maailman luomiseksi kolmella elämänalueella: liikenteessä, työpaikalla ja kotona. Taipeissa (Taiwan) sijaitsevan QuieTek Corporationin ostolla DEKRA laajentaa vuonna 2015 tuotevalikoimaansa ja vahvistaa asemaansa elektroniikkatuotteiden ja -komponenttien testauspalvelujen tarjoajana. Yrityskaupalla DEKRA täydentää langattoman viestinnän ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden (EMC) testauspalveluitaan. Molemmat ovat avainosaamisalueita teollisuuden ja autoteollisuuden tulevaisuuden trendeissä, Industry 4.0 ja Automotive 4.0.

2016–2017

Lissabonin suurkaupunkialueella DEKRA avaa vuonna 2016 Portugalin ensimmäisen ajoneuvojen tarkastusaseman. Vuotta myöhemmin Hsinchussa (Taiwan) otetaan käyttöön uusi laboratorio autonosien ja -komponenttien testausta varten. DEKRA allekirjoittaa Lausitzringin ostosopimuksen vuonna 2017. Yhdessä Klettwitzissä sijaitsevan DEKRA Technology Centerin kanssa sinne perustetaan innovaatiokeskus tulevaisuuden liikkuvuuden testaamista varten.

2018–2019

Vuonna 2018 perustetaan DEKRA Digital GmbH, jonka tavoitteena on kehittää datapohjaisia liiketoimintamalleja, jotka parantavat turvallisuutta digitaalisten teknologioiden avulla jokapäiväisessä elämässä. Shanghaissa DEKRA avaa laboratorion, jossa seurataan kemiallisista reaktioista aiheutuvia vaaroja, ja Málagan DEKRA-testilaboratorio saa luvan tarjota sertifiointipalveluja älykotien ja rakennusautomaation aloilla. Vuoden 2019 alussa asiantuntijaorganisaatio DEKRA uudistaa liiketoimintaansa: globaali palvelutarjonta ryhmitellään kahdeksaan palveludivisioonaan ja kahdeksaan alueeseen. Vuonna 2019 DEKRA laajentaa toimintansa ajoneuvotarkastusmarkkinoille Kiinassa ja Chilessä. Samana vuonna DEKRA saa akkreditoinnin kalibrointilaboratorioksi autotekniikan alan mittauslaitteille. Yhteistyössä Argus Cyber Securityn kanssa DEKRA vahvistaa asemaansa turvallisuuden kannalta kriittisellä alalla. Samalla DEKRA vahvistaa sitoutumistaan kaksipyöräisen sähköisen liikenteen turvallisuuden varmistamiseen avaamalla uuden testauslaboratorion Stuttgartin päätoimipaikkaan sähkömagneettisen yhteensopivuuden (EMC) testaamista varten. Laboratoriossa on testauslaitteisto sähköpyörän akkujen testaamista varten.

2020-2021

Vuoden 2020 COVID-19-pandemian alkaessa DEKRA vahvistaa johtavaa asemaansa henkilönsuojaimien testauksessa ja sertifioinnissa. DEKRA Testing & Certification -laboratorio Essenissä testaa kirurgiset kasvomaskit tunnustetun pikatestin perusteella. Samana vuonna DEKRA laajentaa kyberturvallisuusportfoliotaan ioXt Alliance -standardien mukaisilla esineiden internetin (IoT) testauslaitteilla. Melumittauspalveluiden valmistuttua DEKRAsta tulee koneiden ja laitteiden akustisten testien ilmoitettu laitevalvontayksikkö vuoden 2020 lopussa. Vuonna 2021 DEKRA:n auditointiasiantuntijat valvovat COVID-testausasemien turvallisuutta, terveyttä ja toimintaa Baden-Württembergin osavaltiossa. Elokuussa 2021 DEKRA tunnustetaan autoteollisuuden kyberturvallisuuden ja ohjelmistopäivitysten tekniseksi palveluntarjoajaksi.

2022

Vuonna 2022 DEKRA saa toisen peräkkäisen platinamitalin EcoVadisilta, joka on maailman tärkein kansainvälinen kestävän kehityksen standardi globaaleissa arvoketjuissa. Huhtikuusta 2022 lähtien DEKRA tarkastaa videovalvonnan yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) ja Saksan liittovaltion tietosuojalain (BDSG) lakisääteisten vaatimusten mukaisuuden. Heinäkuussa 2022 DEKRA avaa ensimmäisen ajoneuvotarkastusaseman Espanjassa. Syyskuusta 2022 alkaen DEKRA hallinnoi Costa Rican valtakunnallista ajoneuvotarkastusohjelmaa. Yhteistyössä Microsoftin kanssa DEKRA edistää digitaalista turvallisuutta liikennealalla ja työympäristössä Microsoft Azure Cloudin avulla. Vuoden 2022 loppuun mennessä DEKRA tarjoaa yritysasiakkailleen koko Saksassa kansainvälisesti patentoidun menettelyn käytettyjen sähköajoneuvojen akun kunnon tarkastamiseksi.

2023

Vuonna 2023 DEKRA jatkaa merkittäviä investointeja tulevaisuuden aloille, kuten tekoälyyn, kyberturvallisuuteen, tulevaisuuden liikkuvuuteen ja kestävyyteen. Kesäkuussa DEKRA lanseeraa ensimmäiset tekoälyyn liittyvät testaus- ja sertifiointipalvelut, joilla varmistetaan tekoälypohjaisten tuotteiden ja palvelujen turvallisuus ja luotettavuus. Elokuusta lähtien DEKRA ja Bosch-startup AIShield ovat yhdistäneet osaamisensa strategisessa kumppanuudessa. Tavoitteena on yhdistää DEKRA:n testaus- ja sertifiointiosaaminen AIShieldin ratkaisuihin tekoälyjärjestelmien kyberturvallisuuden alalla. Yhteistyössä LatticeFlow AI:n kanssa DEKRA toteuttaa ensimmäisen kaupallisen tekoälyarvioinnin Migros Bankille, joka on yksi Sveitsin tunnetuimmista rahoituslaitoksista. Euroopan suurin valmistajasta riippumaton kuljettajan avustustoimintojen testauslaitos on rakennettu DEKRA Lausitzringiin Klettwitziin. DEKRA tukee myös startup-yritystä hylane, joka operoi Euroopan suurinta vetykäyttöisten kuorma-autojen kalustoa.

2024

Maaliskuusta 2024 lähtien DEKRA on saanut Saudi-Arabiassa luvan myöntää Saudi Quality Mark (SQM) -laatumerkkiä, joka on tärkeä useille tuoteryhmille. Toukokuussa 2024 DEKRA avaa Wi-Fi Alliance® -hyväksytyn testauslaboratorion Stuttgartissa ja laajentaa siten hyväksyttyjen laboratorioiden verkostoaan, johon kuuluvat jo laboratoriot Málagassa (Espanja), Guangzhoussa (Kiina) ja Taiwanissa. Perustamalla uuden akkutestaus- ja sertifiointilaboratorion Klettwitziin DEKRA ottaa jälleen askeleen kohti tavoitettaan tulla maailman suurimmaksi riippumattomaksi testauskeskuksesi tulevaisuuden liikkuvuudelle. DEKRA toimii myös naisten ja miesten käsipallon maailmanmestaruuskilpailujen virallisena tuomarikumppanina ainakin vuoteen 2027 asti.

2025

100 vuotta perustamisensa jälkeen DEKRA edustaa edelleen ajoneuvojen turvallisuutta ja laajentaa samalla globaalia läsnäoloaan sekä kehittää uusia palveluja tulevaisuuden liikkuvuuden, kestävän kehityksen, kyberturvallisuuden ja tekoälyn aloilla. DEKRA:n tavoite on edelleen sama: tehdä maailmasta turvallisempi ja kestävämpi. Vuonna 2025 DEKRA tuo markkinoille uuden palvelun, Digital Trust Service, joka tarjoaa ainutlaatuisen integroidun ratkaisun. Sen avulla asiakkaat voivat tuoda tuoteinnovaatioita markkinoille nopeammin ja samalla minimoida turvallisuusriskit tehokkaasti. Ensimmäistä kertaa kolme olennaista turvallisuusnäkökohtia – toiminnallinen turvallisuus, kyberturvallisuus ja tekoäly – yhdistetään yhteen testaus- ja sertifiointiprosessiin.

DEKRA-logon kehittäminen

Berliinissä 30. kesäkuuta 1925 nimellä ”Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein” (Saksan moottoriajoneuvojen valvontayhdistys) perustettu yritys tunnetaan pian arkikielessä yksinkertaisesti nimellä ”DEKRA”, ja ensimmäinen logo, jossa tämä lyhenne esiintyy, seuraa pian perässä. Logo kehittyi kolmion muotoisesta kirjasimesta edelläkävijän tiellä kulkevaksi ajoradaksi ja nykyiseksi tavaramerkiksi, jossa on myös slogan. Vaikka logon muoto ja väri vaihtelivat alkuaikoina, se on ollut tärkeä tunnusmerkki yrityksen kehityksessä autojen katsastuksen tarjoajasta yhdeksi maailman johtavista asiantuntijaorganisaatioista. Kansainvälistymisen myötä yritys on ottanut käyttöön yhtenäisen yhden brändin strategian, joka yhdessä logon kanssa vahvistaa brändin tunnettuutta.
  • DEKRA-logo 1925
  • DEKRA-logo 1963
  • DEKRA-logo 1974
Tutkimuksellinen kronikka
Koe 100-vuotinen historiamme ja lue mielenkiintoisista hetkistä kronikkasivustollamme.
Kronikkaan