Miksi DEKRA perustettiin?
Yhtä tärkeää kuin 100 vuotta sitten: ajoneuvojen katsastus on olennainen osa liikenneturvallisuutta
- DEKRA vaati jo vuonna 1928 pakollisia ajoneuvojen katsastuksia
- Henkilöautojen, kuorma-autojen ja moottoripyörien liikennekelpoisuuden varmistaminen
- Nykyään DEKRA on maailman ykkönen alalla.
Tarkastatko säännöllisesti, että autosi valot toimivat? Osaatko arvioida jarrujesi kunnon? Ja tunnetko olevasi turvassa kun toinen auto lähestyy sinua? Tämän takia säännölliset ajoneuvojen tarkastukset, eli määräaikaiskatsastus, on olemassa. Määräaikaiskatsastus on suunniteltu varmistamaan ajoneuvojen liikennekelpoisuus, jotta ne eivät aiheuta vaaraa kuljettajille, matkustajille tai muille tienkäyttäjille. Tämän takia DEKRA perustettiin 100 vuotta sitten.
Ajoneuvon tuominen määräaikaiskatsastukseen on vähän kuin hammaslääkärissä käynti. Käynti voi olla epämiellyttävä, mutta jos käyt säännölisesti, säästyt riskeiltä, vaivalta ja kustannuksilta. Joka tapauksessa ajoneuvojen säännölliset tarkastukset edistävät liikenneturvallisuutta. Tämän totesivat jo vuonna 1925 Saksan moottoriajoneuvojen katsastusyhdistyksen ("Deutscher Kraftfahrzeug-Überwachungsverein") perustajat.
Kauan ennen laissa vaadittujen ajoneuvojen katsastusten olemassaoloa, he luottivat vapaaehtoisiin teknisiin tarkastuksiin jatkuvasti kasvavien ajoneuvokantojensa kanssa. Nykyään 100 vuotta sitten perustettu yhdistys kulee nimellä DEKRA, ja siitä on tullut ajoneuvojen katsastusten maailmanlaajuinen markkinajohtaja.
Pian perustamisensa jälkeen DEKRA vaati, että henkilö- ja kuorma-autoille sekä moottoripyörille on tehtävä pakollisia ja säännöllisiä teknisiä tarkastuksia, vapaaehtoisen tarkastuksen lisäksi. Syynä tähän oli liikenteen lisääntyminen. Vuonna 1925 Saksan teillä oli noin 98 000 autoa ja yhtä monta moottoripyörää. Koska monet ajoneuvot olivat huonosti huollettuja ja niissä oli usein vikoja kuten vialliset jarrut, kuluneet renkaat tai rikkinäiset rungot, onnettomuuksien määrä kasvoi nopeasti. Jos lainkaan, tälläiset ajoneuvot tulivat tietoon vasta liikennetarkastuksissa. Ainoastaan hevosvaunuille oli tehtävä säännöllisiä teknisiä tarkastuksia.
Vuonna 1928 "DEKRA Magazine" kirjoitti: "Monet kolarit, erityisesti kaupunkiliikenteessä johtuvat jarrujen ja ohjausjärjestemän huonosta kunnosta. Jos katsastusinsinöörien ennaltaehkäisevällä työllä saataisiin jopa edellä mainitut viat poistettua ja siten ajoneuvojen liikeneneturvallisuus palautettua, niin katsastusinsinöörien työ maksaisi itsensä jo takaisin, koska ihmiset joutuisivat harvemmin vaaratilanteisiin."
Ja uudelleen vuonna 1929: "Tässä kohtaa moottoriajoneuvojen katsastuksen pitäisi tulla kyseeseen. Sen tarkoituksena on antaa moottoriajoneuvon omistajalle puolueeton kuva ajoneuvonsa kunnosta, jotta he voivat ryhtyä ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin ennenaikaisen kunnon heikkenemisen välttämiseksi ja valvoa kuljettajiensa toimintaa ajoneuvojensa asianmukaisen kunnossapidon suhteen."
Kesti kuitenkin reilut kaksi vuosikymmentä ennen kuin Saksassa otettiin käyttöön niin sanottu "yleinen tarkastus". Vuodesta 1951 lähtien on ollut pakollista, että ajoneuvojen on säännöllisesti osoitettava täyttävänsä tieliikennelupamääräukset. Siitä lähtien yleiskatsastus on edistänyt huomattavasti liikenneturvallisuutta.
Suomi on ollut katsastusalan yksi edelläkävijöistä, sillä ajoneuvojen määräaikaiskatsastus tuli pakolliseksi vuonna 1922. DEKRA on toiminut Suomessa vuodesta 1974, ja katsastustoimintaa on ollut vuodesta 2021 lähtien. 2025 heinäkuussa DEKRAlla on Suomessa jo 23 katsastusasemaa ja se on noussut yhdeksi suurimmista katsastustoimijoista Suomessa.
Nykyään monissa Euroopan ja koko maailman maissa ajoneuvojen omistajille määräaikaiskatsastus on itsestäänselvyys. DEKRA on maailmanlaajuisesti markkinajohtaja alalla, ja toteuttaa reilusti yli 30 miljoonaa määräaikaiskatsastusta 24 maassa Chilestä Puolaan, Ranskasta Uuteen-Seelantiin, Marokosta Suomeen. Viimeisin lisäys DEKRAn autojen katsastuksen verkostoon on Saudi-Arabia, jossa ensimmäinen katsastusasema avattiin vasta muutama viikko sitten. Vuoden 2026 ensimmäiseen vuosineljännekseen mennessä on tarkoitus avata 14 muuta asemaa.